1 czerwca 2021 wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące ruchu drogowego. Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy proponowane zmiany przewidują rozwiązania mające na celu m.in. poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Czego dotyczą?
W zakresie pieszych
- Pieszy już WCHODZĄC na jezdnię lub torowisko musi zachować szczególną ostrożność
W dotychczas obowiązującej ustawie pieszy musiał zachować szczególną ostrożność PRZECHODZĄC przez jezdnię lub torowisko. Projekt zakłada rozszerzenie obowiązku zachowania szczególnej ostrożności także w REJONIE przejścia przez jezdnię lub torowisko.
- Pieszy znajdujący się i WCHODZĄCY na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Nie dotyczy to TRAMWAJU.
Obecnie obowiązujący przepis dotyczy pierwszeństwa pieszego na samym przejściu dla pieszych. Zgodnie z nowelizacją pieszy już WCHODZĄC na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju. Rozróżnienie obowiązków w stosunku do pieszych w zależności od tego, czy kierujący kieruje tramwajem czy innym pojazdem wiąże się z uwarunkowaniami technicznymi tramwajów m.in. drogą hamowania, która jest kilkukrotnie dłuższa niż samochodu. Istotne jest również ryzyko występowania wypadków z powodu przewróceń pasażerów znajdujących się w tramwaju, w sytuacji nagłego hamowania.
- Zakaz korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również na przejściu dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni lub torowisku lub przejściu dla pieszych.
W projekcie ustawy zaproponowano regulacje zakazujące pieszemu korzystania w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko i znajdowania się na nich (także w obrębie usytuowanych tam przejść dla pieszych) z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową, a tym samym ocenę w zakresie bezpiecznego wejścia i pokonania jezdni lub torowiska.
W zakresie pojazdów
- Zakaz jazdy „na zderzaku”
Kierujący pojazdem podczas przejazdu autostradą i drogą ekspresową jest obowiązany zachować minimalny odstęp. Odstęp musi wynosić w metrach nie mniej niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Czyli jadąc 100 km/h odstęp musi wynieść co najmniej 50 m. Przepisu tego nie stosuje się podczas manewru wyprzedzania.
- 50 km/h w terenie zabudowanym, niezależnie od pory doby
Obecnie w godzinach nocnych dozwolona prędkość w obszarze zabudowanym wynosi 60 km/h. Jak wskazuje się w uzasadnieniu projektu z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 a 60 km/h ma istotne znaczenie w kontekście długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95% pieszych ma szanse przeżyć przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość uderzenia w pieszego jest większa od 50 ÷ 60 km/h.
- Zbliżając się do pasów kierowca musi zmniejszyć prędkość oraz ustąpić pierwszeństwa pieszemu WCHODZĄCEMU na zebrę
Nowe przepisy zobowiązują kierującego pojazdem (z wyłączeniem tramwaju), który zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu ZNAJDUJĄCEMU się na przejściu dla pieszych, do ZMNIEJSZENIA PRĘDKOŚCI tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, a także do ustąpienia pierwszeństwa pieszemu WCHODZĄCEMU na to przejście, tj. również do zatrzymania pojazdu włącznie – zgodnie z definicją ustąpienia pierwszeństwa. Powyższe stanowi również uporządkowanie przepisów, gdyż dotychczas znajdowała się w dwóch aktach prawnych (ustawie i rozporządzeniu).